Evaluatie van het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS) 2022-2024
De Beleidsonderzoekers hebben voor de tweede keer het Kennisplatform Inclusief Samenleven – voorheen Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) geëvalueerd. Er is gekeken naar de onderwerpen programmaontwikkeling, programma-uitvoering, doeltreffendheid en doelmatigheid. Het onderzoek bestond uit deskresearch, interviews, een enquête onder 991 respondenten uit het werkveld, en een workshop.
KIS is doeltreffend
KIS heeft de aanbevelingen uit onze vorige evaluatie (2021) opgepakt door meer samenhang te creëren tussen meerjarenprogramma’s en jaarlijkse werkplannen. Stakeholders ervaren het platform overwegend positief, vergelijkbaar met de vorige evaluatie. KIS wordt gezien als betrouwbaar, deskundig, innovatief, gezaghebbend en onafhankelijk. De stakeholders beoordelen de kennisproducten worden als betrouwbaar en actueel.
Kennisbenutting is divers en waardevol: het platform biedt achtergrondinformatie, ondersteunt beleids- en projectontwikkeling, geeft algemene oriëntatie op thema’s en faciliteert discussies binnen en tussen organisaties. KIS bereikt hiermee de vooraf gestelde doelen voor deze periode.
KIS is doelmatiger geworden
Opmerkelijk is dat KIS zeer doelmatig werkt: het subsidiebedrag van 2024 is in reële waarde 81 procent van 2018, maar programma-opbrengsten en kennisbenutting zijn gelijk gebleven. De output van KIS (projecten, rapporten, communicatiebereik) is niet substantieel afgenomen en zelfs deels toegenomen. Dit is een noemenswaardige prestatie.
Enige kritiek op toegevoegde waarde voor specifieke contexten
Ongeveer een kwart van de gebruikers plaatst kritische kanttekeningen bij bruikbaarheid van kennisproducten en bijeenkomsten. Er is behoefte aan concretere voorbeelden, stappenplannen en betere aansluiting bij specifieke doelgroepen, regio’s en organisatieschaalgroottes. Gebruikers vinden informatie waardevol voor algemene kennisopbouw, maar hebben moeite met vertaling naar hun specifieke context. Voor KIS is dit een lastig op te lossen knelpunt, omdat er onvoldoende budget is om meer toegespitste producten te maken en omdat het ook niet mogelijk is om adviezen uit te brengen aan individuele organisaties.
Onze aanbevelingen
KIS kan duidelijker naar de buitenwereld communiceren wat de rol van het Kennisplatform precies is
Het werkveld heeft diverse verwachtingen. KIS moet kiezen voor passende rolinvulling en dit duidelijk uitdragen via website, nieuwsbrief en publicaties. Daaronder valt bijvoorbeeld dat KIS geen belangenbehartiger is, maar communiceert over actuele problemen vanuit de kennisrol van het Kennisplatform.
Rapporten zijn niet passend voor het werkveld, handreikingen zijn dat wel
KIS kan een nog breder werkveld bereiken door meer concrete voorbeelden en stappenplannen voor praktijktoepassing te ontwikkelen. Huidige producten zijn vaak te uitgebreid of te talig. De kernboodschap en handelingsperspectieven moeten direct duidelijk zijn (bijvoorbeeld samengevat op één pagina).
De middelen nemen naar alle waarschijnlijkheid af, dus KIS moet knopen doorhakken
Door aangekondigde bezuiniging van 17 procent zijn drie richtingen mogelijk:
- Consolidatie: focus behouden op beleid/uitvoering met breed themapakket
- Verbreding: nieuwe thema’s (klimaat/AI/mentale gezondheid/democratische vernieuwing) en doelgroepen bedienen
- Verdieping: beperkt aantal thema’s/beroepsgroepen selecteren voor maximale impact



